reklama

Vedia Slováci po anglicky?

Veľmi často narážam na názor, že my z východnej Európy nehovoríme po anglicky. Naposledy na stránkach US today, keď analyzovali Bushov prejav. Aká je teda realita?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (25)

Pri svojom pobyte vo Švédsku sa stretávam s mnohými študentmi z takmer celého sveta. Prekvapilo ma, koľko z nich boli na Slovensku, alebo v Čechách. Samozrejme ma zaujímal ich názor na jednu, alebo druhú krajinu. Čo som sa dozvedel? Stručne povedané: krajina krásna, len ľudia nehovoria vôbec po anglicky. Asi preto, že sa pohybujem prevažne medzi ľuďmi, ktorí ovládajú aspoň jeden cudzí jazyk, ma táto skutočnosť dosť zaskočila.

 

Ako je to tu v severských krajinách? Angličtina, je tu v podstate druhým, no neoficiálnym jazykom. Po anglicky tu v mestách hovorí naozaj väčšina. Niektorí lepšie, niektorí horšie, ale ešte som sa nestretol s človekom, ktorí by po anglicky nevedel. A to ich stretávam v nemocnici, ako pacientov, naozaj veľa a to z rôznych vekových a sociálnych skupín. Ako príklad uvediem, zážitok, ktorý sa mi stal. Prvé dni som nejako zablúdil a dostal som sa do štvrti, kde nebolo nikoho. Našťastie obďaleč pracovalo, na odľahlej stavbe niekoľko robotníkov a tak som sa vybral opýtať na cestu. V duchu som si vravel, že si precvičím moje základy švédštiny, pretože som naozaj nepredpokladal, že niekto z nich bude vedieť po anglicky. Na moje veľké prekvapenie, nielenže po anglicky vedeli, ale plynulou angličtinou mi vysvetlili kam mám ísť a asi 15 minút sme sa rozprávali odkiaľ som a čo tu robím.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 

 Dôvodov, prečo ja to tak, je podľa môjho názoru niekoľko.

 

  1. Po anglicky sa učia naozaj od malička a na školách je im vštepované, že bez angličtiny sa vo svete nepohnú.

  2. Filmy v televízii chodia zásadne v pôvodnom znení s titulkami ( to sa mi osobne zdá ako naozaj skvelý nápad).

  3. Na niektorých vysokých školách majú jeden celý rok v angličtine vrátane skúšok.

 

Je mi jasné, prečo na Slovensku ľudia staršej generácie majú s angličtinou problémy, ale čo mladí. Naozaj je angličtina medzi mladými u nás tak rozšírená, alebo je to len klamný pocit nás, ktorý sa pohybujeme prevažne vo vysokoškolskom prostredí? Dúfam, že nasledujúcu generáciu sa to už zmení.

 

Možno by stálo za to zamyslieť sa, ako deťom a mladým ľuďom tento jazyk ešte viac priblížiť tak aby to nebrali ako nútené učenie sa na škole. Možno by sme nemali byť až tak vzťahovačný na slovenský jazyk, veď sa tieto dve znalosti navzájom nevylučujú. Nebolo by napríklad lepšie pozerať film v pôvodnom znení so slovenskými titulkami ako v českom dabingu?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nieje to predsa ako s ruštinou pred za socializmu. Dnes angličtina hýbe celým svetom a my sa ju nemusíme učiť, ale mali by sme chcieť.

Michal Šenitko

Michal Šenitko

Bloger 
  • Počet článkov:  4
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Motto: You can observe a lot by watching- Yogi Berra Zoznam autorových rubrík:  MedicínaSúkromnéSpoločnosťNezaradené

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu